سوالات تستی فصل اول مبانی اندیشه اسلامی (1) |
1) چه کسی اعتقاد به خدا را ناشی از خود بیگانگی می داند؟ |
الف)فروید | ب) فوئر باخ*** |
ج) هگل | د) مارکس |
2) چرا شیطان به خدا ایمان ندارد؟ |
الف) چون معاد را باور ندارد | ب) چون وجود خداوند را باور ندارد |
ج) چون وجود پیامبران را انکار می کند | د) چون به مقتضای باور های خود عمل نمیکند*** |
3) کدامیک از موارد زیر مربوط به ماهیت ایمان می باشد ؟ |
الف) باور به وجود خداوند و حقایق محوری در مورد خداوند | ب) عمل به مقتضای این باور |
ج) ابراز ایمان به زبان در جهت شریک کردن دیگران در ایمان به خدا | د) همه موارد*** |
4) آیه « یا ایها الذین آمَنوا آمِنُو...»بیانگر کدام مطلب در مورد ایمان می باشد؟ |
الف) درجه دار بودن ایمان | ب) درجه دار نبودن ایمان |
ج) مومنان غیر واقعی ایمان واقعی پیدا کنند | د) هیچکدام |
5) کدامیک از موارد زیر جزء نقش روانشناختی ایمان در زندگی نیست؟ |
الف) احساس دلبستگی به یک قدرت ماورایی |
ب) شکوفا شدن احساس امید در نهال وجود انسان |
ج) دور شدن خود خواهی های حیوانی از انسان به وسیله ایمان*** |
د) ایمان به خداوند نیاز ضروری انسان به معنویت را پوشش می دهد. |
6) تلقی گزاره ای داشتن از ایمان به چه معناست؟ |
الف) وجود خداوند را به عنوان وجودی فرا جهانی انکار کردن |
ب) باور به گزاره های دینی به ویژه گزاره های محوری در مورد خداوند*** |
ج) اعتقاد به خداوند را ناشی از با خود بیگانگی انسان دانستن |
د) هیچکدام |
7) کدامیک از موارد زیر نادرست است؟ |
الف) اعتقاد یقینی به خداوند یکی از مولفه های ماهیت ایمان است |
ب) خداوند ساخته ذهن بشری و بدون واقعیت خارجی است*** |
ج) شدت گرفتن ایمان هم به لحاظ کیفی هم به لحاظ کمی قابل تصور است |
د) قوای عقلانی از سوی خداوند ودر تمام غلط از خدا به نحو صحیح عمل نخواهد کرد |
| |
سوالات تستی فصل دوم درس مبانی اندیشه اسلامی(1) | |
1)کدامیک از موارد زیر فصل ممیز انسان از حیوانات است ؟ |
الف)عقل | ب)دین*** |
ج)قدرت تکلم | د)ارتباط اجتماعی |
2) ویژگی اصلی خداوند در تمام ادیان چیست؟ |
الف)یکتا بودن خداوند | ب)قداست ذاتی خداوند*** |
ج)مشترک بودن نام خداوند در همه ادیان | د)قادر بودن خداوند |
3)در کدام رویکرد زیر دین پژوه می کوشد تا حیات دینی فرد یا جامعه را در شرایط خاص توصیف کند؟ |
الف)رویکرد هنجاری | ب)رویکرد عقل گرایانه |
ج)رویکرد توصیفی*** | د)رویکرد تحویل گرایانه |
4)در رویکرد هنجاری دین پژوه چه وظیفه ای دارد؟ |
الف)حیات دینی فرد یا جامعه را در شرایطی خاص توصیف کند. |
ب)درصد دستیابی به تصوری معتبر از دین به طور کلی است. |
ج)دین پژوه به راستی یا ناراستی اعتقادات مطرح در ادیان توجهی ندارد. |
د)هدف او داوری درباره درستی یا نادرستی دعاوی دینی می باشد.*** |
5)کدام مورد غلط می باشد؟ |
الف)تصور انسان از خداوند در طول تحولات تاریخی به تدریج کمال یافته است. |
ب)تصویر قرآنی از توحید حتی در تعالیم پیامبرانی چون عیسی و موسی وجود ندارد. |
ج)تلقی توحیدی از الوهیت و خداوند در آموزه های دین اسلام به کمال نهایی خود می رسد. |
د)تلقی توحیدی از الوهیت و خداوند در آموزه های دین یهودیت به کمال نهایی خود می رسد.*** |
6)کدامیک از موارد زیر صحیح است؟ |
الف)پدیده های مورد بحث در ریاضیات نمونه خوبی برای معرفت خیالی می باشد.*** |
ب)از دستاوردهای نیروی عقل و معرفت عقلی عواطف و احساسات انسان است. |
ج) چهار مرتبه مربوط به معرفت ارتباطی با رشد آدمی از تولد تا بزرگسالی ندارد. |
د)نخست عقل و معرفت عقلی در انسان شکل می گیرد. |
7)منظور از توتم پرستی چیست؟ |
الف)اشیایی خاص که شکل عجیب دارند دارای نیروی سحرآمیز ند. |
ب)مظاهر طبیعت روح و احساس دارند. |
ج)برخی قبایل بین خود و برخی حیوانات شباهتی می دیدند و آنها را نیا و جد قبیله خود می دانند.*** |
د) خداوند با طبیعت یا با کل جهان یکی است. |
8)نام خدا در دین یهودیت چیست؟ |
الف)الوهیم | ب)یهوه |
ج)اب یا ابا | د)مورد الف و ب*** |
9)به ترتیب معنای این عبارات در مسیحیت چیست؟(پدر،پسر،روح القدوس) |
الف)خالق و بوجود آورنده تمامی کائنات ،ظاهر کننده خدای نادیده ،کنترل کننده دنیا و ساکن در قلب مؤمنین به عیسی مسیح است.*** |
ب)ظاهر کننده خدای نادیده ،خالق و بوجود آورنده تمامی کائنات ،کنترل کننده دنیا و ساکن در قلب مؤمنین به عیسی مسیح است. |
ج)کنترل کننده دنیا و ساکن درقلب مؤمنین به عیسی مسیح است ،ظاهرکننده خدای نا دیده ،خالق و بوجود آورنده تمامی کائنات. |
د)خالق و بوجود آورنده تمامی کائنات،کنترل کننده دنیا و ساکن در قلب مؤمنین به عیسی مسیح ،ظاهر کننده خدای نا دیده. |
10)نام خدا در دین مسیحیت چیست؟ |
الف)الوهیم | ب)اب یا ابا*** |
ج)یهوه | د)الله |
| |
سؤالات تستی فصل سوم مبانی اندیشه اسلامی(1) |
1)مؤمنان کسانی هستند که کشش فطری خویش را معطوف به .................................. ساخته اند.(ص 87) |
الف) خداوند پنداری | ب)خدای حقیقی*** |
ج) انکار خداوند | د)الف و ب |
2) کدام یک از موارد زیر در مورد رویکرد «تجربه گرایی» صحیح است؟(ص 89) |
الف)اموری که بتوان بوسیله حواس ظاهری تجربه کرد | ب)دستگاه اثبات گرایی خود متناقض و خود ویرانگراست |
ج)منحصر دانستن واقعیت در چارچوب امور تجربه پذیر با تاریخ علم سازگار نیست | د) همه موارد*** |
3) «باور به خدا و وجود اورا نمی توان بر بنیان توانایی های معرفتی آدمی استوار ساخت» جزء کدام رویکرد است؟(ص90) |
الف) ایمانگرایان *** | ب)شکاکان |
ج)تجربه گرایی | د)اثبات گرایی |
4) کدام مورد در باره روش تجربه در شناخت، غلط است؟(ص 93) |
الف) مشاهده ،نقش مهمی در روش تجربی بر عهده دارد | ب)بکارگیری این روش در حوزه الهیات و خداشناسی مناسب است*** |
ج) بر پایه ی آن نمی توان فرضیه های علمی را به اثبات قطعی رساند | د)وجود خدا در روش تجربی به صورت یک تأیید یا تداوم فرض است |
5) در کدامیک از روشهای زیر می توان هم در امور مشاهده پذیر و هم در امور مشاهده ناپذیر بهره جست؟(ص94) |
الف)روش تجربی | ب)روش شهودی (عرفانی) |
ج)روش عقلی(برهانی)*** | د)روش وحیانی |
6) در کدامیک از روشهای زیر روش کار شیوه آزمایش است؟(ص 95) |
الف) روش وحیانی | ب)روش شهودی(عرفانی) |
ج)روش عقلی (برهانی) | د)روش تجربی*** |
7) مهمترین ویژگی شناخت شهودی چیست؟(ص 98) |
الف) بی واسطه گی*** | ب)مبتنی بر دریافت درونی است |
ج)کلی بودن آن | د)هیچکدام |
8) ......................مکمل مناسبی برای شناخت عقلی –برهانی است؟(ص 101) |
الف )روش تجربی | ب)روش شهودی |
ج) روش وحیانی | د)ب و ج*** |
9)کدامیک از موارد زیر غلط می باشد؟ (ص 102) |
الف)شناخت و آگاهی ماقبل مفهومی با هستی و وجود آدمی در آمیخته است. |
ب) شناخت ماقبل مفهومی نظیر شناخت ما از دفتر و قلم است.*** |
ج)شناخت ما از دفتر و قلم به واسطه مفاهیم و تصورات ذهنی است. |
د) شناخت ما قبل مفهومی نظیر آگاهی ما از خودمان است. |
10)«ایمان داشتن با یقین و معرفت یقینی سازگار نیست» نظریه کیست؟ (ص113) |
الف) کانت | ب)مارکس |
ج)کی یرکگارد*** | د)فوئرباخ |
سؤالات تستی فصل چهارم مبانی و اندیشه اسلامی(1) |
1)«معنا دار بودن یک گزاره بسته به امکان تعیین صدق و کذب آن گزاره است.»به کدامیک از نظریه های زیر مربوط می شود؟(ص128) |
الف) نظریه تشبیه | ب) نظریه تنزیه |
ج)نظریه ی تحقق پذیری و اصل معناداری *** | د) نظریه تشکیک |
2) طبق کدام نظریه دو عبارت «خداوند مهربان است »و «علی مهربان است» دقیقا" به یک معنایند؟(ص130) |
الف)نظریه تحقق پذیری | ب) نظریه تشکیک |
ج)نظریه تشبیه*** | د)نظریه تنزیه |
3)بنا بر نظریه تنزیه کدامیک از موارد زیر اشتباه می باشد؟(ص131) |
الف)طبق این نظریه تنها می توانیم از خداوند توصیف های سلبی به دست آوریم. |
ب) طبق این نظریه وقتی گفته می شود «خدا داناست» مراد این است که خدا نادان نیست. |
ج)این نظریه توصیف اثباتی از خداوند به دست می دهد.*** |
د) این نظریه توصیف اثباتی از خداوند به دست نمی دهد. |
4) نظریه ...........برای فرار از دو دیدگاه تشبیه و تنزیه مطرح شده است.(ص132) |
الف) تشکیک*** | تحقیق پذیری |
ج)رویکرد تجربه گرایی | د) رویکرد عقلی |
5)طبق آیه «لاتدرکه الابصار و هویدرک الابصار و هو اللطیف الخبیر» خداوند را از چه روشی می توان شناخت؟(ص133) |
الف) روش تجربه گرایی و داده های مشاهده ای روش مناسبی است. | ب)داده های مشاهده ای نقش غیر مستقیم دارد. |
ج) از راه آیات الهی می توان خداوند را شناخت. | د)موارد ب و ج*** |
6) (یگانگی و کاملترین بودن) (بی فرزندی و زائیده شدن از دیگری) به ترتیب جزء کدامیک از صفات خداوند می باشد؟(ص 1369 |
الف) سلبی- ثبوتی | ب) ثبوتی – سلبی *** |
ج)سلبی -ذاتی | د)ثبوتی -ذاتی |
7) کدامیک از آیات زیر بیان کننده صفت و جود و ضرورت خداوند است؟(ص 139) |
الف) الله لا اله الا هوالحی القیوم. |
ب) یا ایها الناس انتم فقرا و ال الله و الله هو الغنی الحمید. |
ج) و ربک الغنی ذو الرحمه |
د)همه موارد **** |
8) کدامیک از موارد زیر از مهمترین صفات خداوند است؟ |
الف) دانا بودن | ب)قادر بودن |
ج)آفریننده بودن | د) تجرد از ماده و خواص آن*** |
9) سوره توحید(قل هو الله احد الله الصمد........................)به کدامیک از صفات خداوند اشاره دارد؟ |
الف)وحدانیت ذاتی *** | ب)وحدانیت صفاتی |
ج)وحدانیت افعالی | د)هیچکدام |
10) در آیه (انا کل شی خلقناه بقدره) واژه قدر به چه چیز اشاره دارد ؟(ص 170) |
الف دانا بودن خداوند | ب)قضا و تقدیر الهی |
ج)هرچیزی به اندازه آفریده شده | د)موارد ب و ج*** |
سوالات تستی فصل پنجم مبانی اندیشه اسلامی (1) |
1)مصریان چه چیزی را برای حیات ضروری می دانند؟(ص186) |
الف) آخ | ب)با |
ج) کا | د)همه موارد*** |
2)مردمان تمدن بین النهرین باور دارند که آدمی پس از مرگ به دوزخی در زیر زمین به نام ...... می روند.(ص187) |
الف ) آرالو*** | ب)دوژانک |
ج) پل چینوت | د)گروتمان |
3) کدامیک از تمدن ها اعتقاد دارند که مرگ های غیر طبیعی مثلا" در اثر سیل باعث جو شدن روح شخص مرده و آزار مردم توسط او می شود؟(ص 189) |
الف)مصر باستان | ب)هنر باستان |
ج)تمدن ژاپن *** | د) ایران باستان |
4) در رویکردهای فلفی در مورد دلایل زندگی بعد از مرگ مهمترین امر چیست؟(ص 190) |
الف)اخراج نفس از بدن | ب)تجربه نزدیک مرگ |
ج)اثبات تجرد نفس*** | د) زنده شدن مردگان |
5) در کدامیک از دلایل زندگی بعد از مرگ وجود خداوند و صفات او را پیش فرض می گیرند ؟(ص193) |
الف) دلایل فلسفی | ب) دلایل تجربی |
ج) دلایل کلامی*** | د)رویکرد پذیرش فطرت |
6) نظریه تناسخ چه چیزی را بیان می کند؟(ص 194) |
الف) بدن پس از مرگ حفظ می شود. |
ب) روح آدمی بعد از مرگ وارد بدن دیگر شده و به زندگی خود ادامه می دهد.*** |
ج) انسان موجودی و خود جزء نامیرای آدمی است. |
د) موارد ب و ج |
7)کدامیک از دلایل زیر مربوط به اثبات نظریه تناسخ است؟(ص195) |
الف) واسطه ها | ب)خواب |
ج)احساس آشنایی | د)همه موارد*** |
8)نظریه بدل(خداوند حافظه انسان را در بدن جدیدی در قیامت قرار می دهد.)توسط چه کسی ارائه شده است؟(ص 204) |
الف)جان هیک*** | ب)سهروردی |
ج)ترتولیان | د)ملاصدرا |
9) بر اساس کدام نظریه درون بدن آدمی موجودی دیگروجود دارد که هنگام مرگ از بدن مادی جدا شده و در جهانی با اندازه و ابعاد اما بدون جرم به حیات خود ادامه می دهد؟(ص 205) |
الف)جاودانگی در پرتو نفس مجرد | ب)جاودانگی در پرتو بدن مثالی*** |
ج)جاودانگی در پرتو نفس مجرد و بدن | د)جاودانگی درپرتو بدن مادی |
10)براساس کدام نظریه هنگام مرگ نفس از بدن جدا می شود و با توجه به کارهایی که فرد انجام داده در حیاتی برزخی از نعمت برخوردار یا در عذاب گرفتار می شود؟(ص 207) |
الف)جاودانگی در پرتو نفس مجرد | ب)جاودانگی در پرتو نفس مجرد و بدن*** |
ج)جاودانگی در بدن مثالی | د)جاودانگی در پرتو بدن مادی |
درس تفسیر موضوعی نیمسال اول96-استاد آقاحسینی -قسمت دوم...
ما را در سایت درس تفسیر موضوعی نیمسال اول96-استاد آقاحسینی -قسمت دوم دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : ostadmaaref بازدید : 212 تاريخ : يکشنبه 21 خرداد 1396 ساعت: 13:00